HOE GEBRUIK JE EEN INFAROOD SAUNA?

Voordat je begint met in de infrarood sauna, is belangrijk te weten wat het doel is van het gebruik van de infrarood sauna. Infrarood sauna‘s kunnen namelijk voor verschillende doeleinde gebruikt worden. Hieronder vindt u een opsomming van de meest voorkomende: - Pijnverlichting voor spier en gewrichtspijn (lagere verblijfsduur langere temperatuur)
- Relaxen ontspannen na een drukke dag (aanvangstemperatuur is hoger en eind temperatuur ook)
- Ontgiften (detox) van het lichaam (aanvangstemperatuur is hoger en eind temperatuur ook)
- Spier herstel na het sporten (aanvangstemperatuur is hoger maar verblijfsperiode is korter omdat men al een workout achter de rug heeft)


1. VOORBEREIDING SESSIE

Voordat je gebruik maakt van de infrarood sauna is het aan te bevelen om een glas water te drinken. Daarnaast is het voor behoud van de infrarood sauna belangrijk om een handdoek op de vloer en bank van de infrarood sauna te leggen.

2. OPWARMEN INFRAROOD SAUNA

Als eerste is het belangrijk dat je infrarood sauna even voorverwarmd alvorens er in plaats te nemen. Het verwarmen heeft twee doelen, als eerste om de aanvangstemperatuur wat te verhogen zodat het aangenaam is om (zonder kleding) in de cabine plaats te nemen. Ten tweede hebben de infrarood stralers een aantal minuten nodig om op te starten (met uitzondering van de IR-A stralers). De voorverwarmtijd is afhankelijk wat de gebruiker zelf een prettige start temperatuur vindt. Doorgaan wordt de infrarood sauna tussen de 5 en 10 minuten voorverwarmd.



4. AANVANGSTEMPERATUUR INFRAROOD SAUNA

De aanvangstemperatuur van de infrarood sauna is afhankelijk van het persoonlijke voorkeur en doel van de sessie. Indien het doel van de sessie het verlichten van spier- en gewrichtspijnen is (bijvoorbeeld door reumatische klachten). Dan kiest men vaak voor een lagere aanvangstemperatuur van rond de 30 graden. Mensen die willen ontgiften (detox) of ontspannen in de infrarood sauna zullen doorgaans kiezen voor een hogere aanvangstemperatuur van ongeveer 35 -45 graden. Voor spierherstel adviseren wij een aanvangstemperatuur van rond de 40 graden. Een infrarood sauna wordt dus op een andere manier voorverwarmd als een normale traditionele Finse sauna. Waarbij men de sauna lange tijd (ongeveer 45 minuten) van te voren opwarmt tot dat de sauna bijna zijn maximale temperatuur bereikt heeft (rond de 75 graden). De reden voor dit verschil is makkelijk te verklaren. Er is namelijk een verschil in warmte overdracht. Bij een normale sauna is de warmte overdacht namelijk via de hitte lucht. Als deze niet heet is zal er dus ook geen effect zijn. Bij een infrarood sessie is de temperatuur van de lucht namelijk minder belangrijk, omdat we hier namelijk te maken hebben met infraroodstralingswarmte. Welke ook effectief is bij lage temperaturen. Als je de normale sauna dus als onprettig ervaart, kun je dus gewoon gebruik maken van de infrarood sauna bij een lagere temperatuur en toch genieten van de voordelen van de infrarood sauna.

3. TEMPERATUUR VERLOOP TIJDENS DE INFRAROOD SESSIE

Tijdens de sessie zal de temperatuur in de infrarood sauna langzaam gaan stijgen. Je moet dan denken aan ongeveer 1 graden per minuut. Wat vinden mensen niet weten, is dat het belangrijk is dat de instelde temperatuur hoger is als de dadelijke temperatuur in de sauna. Alleen dan geven de infrarood straler de meeste infrarood stralingswarmte af. Als de gemeten temperatuur in de sauna 60 graden is, dan moet de ingestelde temperatuur dus minimaal een aantal graden hoger zijn als 60 graden!





5. VERBLIJFSDUUR IN DE INFRAROODCABINE

Infrarood sauna worden doorgaan per sessie iets langer gebruikt als de normale sauna. Dit komt omdat de aanvangstemperatuur in een infrarood sauna langer is. Doorgaans gebruiker de meeste mensen de infrarood sauna tussen de 20 en 30 minuten. Let wel op! Ieder mens is anders en daarom is het belangrijk om goed te ’luisteren’ naar je lichaam. Ook is het belangrijk om het langzaam op te bouwen zodat het lichaam ook kan wennen aan de infrarood warmte. De infrarood sauna mag dagelijks gebruikt worden, echter is het niet aan te raden om dagelijks een detox in de infrarood sauna te doen. De hoge temperatuur (boven de 60 graden) in de infrarood sauna zou het lichaam, bij dagelijks gebruik kunnen uitputten. Mensen met reumatische klachten kunnen zelfs twee keer per dag (ochtend en avond) gebruik maken van de infrarood sauna bij een lagere temperatuur. Geadviseerd wordt om de deur van de cabine dan gewoon open te zetten, zodat de temperatuur niet al te hoog wordt. Voordeel is dat de spieren- en gewrichten dan toch de volledige infrarood stralingswarmte tot zich krijgen.



7. NA DE SESSIE

Het het gebruikt is het belangrijk de infrarood sauna uit te zetten, handdoeken uit de ir-cabine te halen. De deur open zetten voor een goede verluchting is zeker een pré. Na de sessie hoeft u zeg NIET koud af te spoelen zoals bij een normale sauna. Gewoon een lauw water en zonder zeep of parabenen vrije zeep.

ENKELE TIPS?

- Drink voor en tijdens de sessie voldoende water (voorkeur) of vruchtensap.
- Luister tijdens gebruik van de cabine altijd goed naar je lichaam.
- Als je de temperatuur te hoog vind, zet dan gewoon de deur open. Hierdoor bij de infrarood sauna’s op ‘full power’ terwijl de temperatuur in de cabine laag blijft.






BRONNEN

https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/str.45.suppl_1.tmp94
https://www.heart.org/en/health-topics/heart-failure/what-is-heart-failure/classes-of-heart-failure
https://www.ucsfhealth.org/conditions/heart_failure/treatment.html
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5873965/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19602651
https://www.healthline.com/health/vasodilation#causes
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4961993/
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/heart-failure/diagnosis-treatment/drc-20373148